سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنچه گذشت... - واعتصموا بحبل الله جمیعاولاتفرقوا
با خرد، ژرفای حکمت و با حکمت، ژرفای خرد بیرون آورده می شود . [امام علی علیه السلام]

معرفی طلایه داران و پیشوایان تقریب و اتحاد امت اسلامی در طول تاریخ ، به ویژه قرون اخیر در این بخـــش صورت می گیرد .

اولویت اصلاحات فرهنگی و تقریب مسلمانان در آراء شیخ محمد عبده
محمد عبده نسبت به مذهب شیعه نیز به طور نسبی تساهل قابل توجهی داشته است و
به خصوص ارادت فراوان وی به حضرت علی«ع» که در شرح خود بر نهج البلاغه تجلیل فراوانی از علم و حکمت و شجاعت و بلاغت امام علی«ع» نموده و کلام او را بعد از خدا و رسول«ص» برترین سخنان برشمرده و مطالعه آن را به تمام جوانان در این روزگار توصیه می کن.

شهید حسن البنا
«حسن بن احمد بن عبد الرحمن البنا» پایه گذار ورهبرجمعیت اخوان المسلمین
درسال1324 قمری درشهرستان محمودیه نزدیک اسکندریه مصر چشم به جهان گشود   
                                                                                                            
ستاره آسمان امت
یکی ازبرنامه های شهید صدردرطول ده سال پایانی عمرکوتاه وپربرکت خود،برگزاری
جلسات هفتگی درمنزلش بود.دراین جلسات، شهید صدربا الهام ازمبارزات امام خمینی رحمه الله وانقلاب اسلامی ایران نظریه ی((مرجعیت شایسته))و((ومرجعیت نظام یافته)) را مطرح ساخت                                                    ادامه مطلب...

 

نویسنده: محمد بخشی |  دوشنبه 85 بهمن 16  ساعت 11:58 صبح 

اتحادیه جهانی علمای اسلام در اجلاس خود در اردن با صدور فتوای مشترکی اعلام نمود: تکفیر پیروان مذاهب هشتگانه اسلامی جایز نیست       .

اتحادیه جهانی علمای اسلام در اجلاس خود در اردن با صدور فتوای مشترکی اعلام نمود: تکفیر پیروان مذاهب هشتگانه اسلامی جایز نیست.
در این بیانیه آمده است:
1- آنچه برای رضای خدا و بر اساس بحث و تحقیق در این کنفرانس به آن رسیدیم، طی توافقی که در ذیل می آید، اعلام می نماییم هر کس که پیرو یکی از مذاهب چهارگانه اهل سنت و جماعت (حنفی، شافعی، مالکی و حنبلی)، مذهب جعفری، زیدی، اباضی و ظاهری باشد، مسلمان است و تکفیر او جایز نیست. ریختن خون او و تعرض به مال و ناموس او حرام است.
کما اینکه (طبق فتوای شیخ الازهر) تکفیر اصحاب عقیده اشعری، پیروان تصوف حقیقی و اهل اندیشه صحیح سلفی مجاز نیست. از این رو هیچ کس حق تکفیر گروه های مسلمانی را که ایمان به خداوند متعال، پیامبر اکرم(ص)، ارکان ایمان و احترام به ارکان اسلام در خود دارند و در عین حال منکر مسلمات و بدیهیات دین نیستند، ندارد.
2- مذاهب هشتگانه پیش از اینکه اختلافاتی میان آن ها باشد، مشترکات فراوانی دارند و پیروان این مذاهب در مبادی اساسی اسلام متفق القولند. همگی به خدای یگانه، قرآن کریم و حضرت محمد(ص) به عنوان فرستاده خدا برای همه بشریت ایمان دارند. ضمن اینکه در باب ارکان پنجگانه اسلام یعنی شهادتین، نماز، زکات، روزه و حج اتفاق نظر دارند و نسبت به ارکان ایمان، یعنی ایمان به خدا، ملائکه، کتاب ها، پیامبران، آخرت،مقدرات نیک و بد، هم عقیده هستند، اما اختلاف علما در این مذاهب اختلافاتی است در فروع و نه در اصول و این خود رحمت است؛ زیرا در گذشته گفته اند: اختلاف علما در رأی، امر خوبی است.
3- پیروی از مذاهب اسلامی به معنی التزام به راه صحیح و مشخص در فتواهاست، لذا هیچ کس، بدون هر گونه شایستگی که آن مذهب آن را تأئید می کند، حق قرار گرفتن در جایگاه فقهی را ندارد و مجاز به صدور فتوا بدون تبعیت از راه صحیح نیست. ضمن اینکه کسی حق ندارد در صدد تشکیل و تأسیس مذهب جدید و اصرار فتوای غیر قابل قبول و به دور از قواعد شریعت باشد.



 
نویسنده: محمد بخشی |  دوشنبه 85 بهمن 16  ساعت 11:32 صبح