سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بخشی ازبیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اقشار مختلف مردم - واعتصموا بحبل الله جمیعاولاتفرقوا
دانش، همنشین نیکویی برای ایمان است . [امام علی علیه السلام]

رهبر معظم انقلاب اسلامى:
ما شیعیان و پیروان اهل بیت، هزاران بار خدا را شکر مى‏گزاریم که چشم ما را به این حقیقت باز کرد، دل ما را پذیراى این حقیقت کرد، ما را در محیطهایى به دنیا آورد و پرورش داد که این حقیقت در آن محیطها جا افتاده بود؛ اینها خیلى نعمتهاى بزرگى است.
                                       
یک نکته‏اى که در کنار این لازم است پیروان اهل بیت و نیز همه‏ى مسلمانان در نظر داشته باشند، این است که: ما از حادثه و واقعه‏ى غدیر - که نشانه‏ى عظمت اسلام و جامعیت اسلام است - به عنوان وسیله‏اى براى تضعیف اسلام استفاده نکنیم. این را من بالخصوص امروز و این روزها موظفم و مقیدم که به همه‏ى ملت عزیزمان و همه‏ى مسلمانها در هر نقطه‏ى دنیا عرض بکنم که مراقب باشند امروز براى تضعیف اسلام، دشمنان به دنبال همین نقطه‏ى خاص، همین چیزى که منشأ عظمت اسلام است، هستند؛ یعنى مسئله‏ى شیعه و سنى، قبول غدیر و انکار غدیر. دشمن مى‏خواهد مسئله‏ى غدیر را یک مایه‏ى برادرکشى و جنگ و خونریزى قرار بدهد؛ در حالى که غدیر مى‏تواند وسیله‏ى ائتلاف و برادرى مسلمانها با هم باشد. مرحوم شهید مطهرى (رضوان‏اللَّه‏علیه) قبل از انقلاب یک مقاله‏ى مفصلى درباره‏ى کتاب «الغدیر» علامه‏ى امینى نوشتند و ثابت کردند که الغدیر علامه‏ى امینى، وسیله‏ى وحدت مسلمین است. بعضى خیال مى‏کردند کتاب الغدیر ممکن است مایه‏ى افتراق بشود. ایشان مى‏گوید اگر درست فکر کنیم، درست عمل کنیم و سنجیده پیش برویم، کتاب الغدیر مایه‏ى وحدت دنیاى اسلام است. برادران اهل سنت ما هم مى‏توانند در یک محیط خالى از پیش‏داورى به منابع غدیر مراجعه کنند؛ یا مى‏پذیرند، یا نمى‏پذیرند. در هر دو صورت، چه بپذیرند و چه نپذیرند، این معنا مسلّم است که قضیه‏ى غدیر هیچ‏گونه جنگ و دعواى بین پذیرنده و نپذیرنده به وجود نمى‏آورد و اختلافات را ایجاب نمى‏کند. براى شیعیان هم همین‏طور است. شیعیان هم خدا را شکر کنند که از طرف پروردگار به نعمت این اعتقاد و معرفت متنعم شدند. آن برادرهایى هم که این حقیقت را قبول نکردند، یا مراجعه نکردند، یا اطلاع ندارند و یا نتوانستند ذهنهایشان را قانع کنند، آنها هم اعتقادى ندارند. این، اختلاف و درگیرى را ایجاب نمى‏کند.
                                                                                                        
امروز اصرار استکبار در دنیاى اسلام بر ایجاد تفرقه است. راه‏هاى دیگر را رفتند؛ اما ناکام ماندند. شما ملاحظه کنید امریکا در دو، سه تصرفى که در منطقه‏ى خاورمیانه کرد، در همه بى‏استثناء شکست خورد؛ نه در عراق، نه در لبنان، نه در افغانستان و نه در فلسطین، آن مقصودى که امریکاى مستکبر دنبال مى‏کرد - آن هم با هزینه‏هاى بسیار سنگین و انبوه (پول، سلاح، نیروى انسانى و سیاست) - براى اینکه بتواند مقاصد خودش را در این چهار نقطه تحقق ببخشد، نتوانست و در هر چهار نقطه ناکام ماند؛ به مقصودهایش نرسید و دارد سختیهاى شکست را مزمزه و احساس مى‏کند. یک روزى - سه، چهار سال قبل - ما این حرفها را مى‏زدیم، اما امروز خودِ امریکاییها مى‏گویند و خودِ سیاستمدارانشان هم این را تکرار مى‏کنند. بنابراین از راه‏هاى دیگر دستشان بسته شده است.
چند راه براى شکست وارد آوردنِ به بیدارى اسلام - که منشأ آن هم، برافراشته شدن پرچمِ جمهورى اسلامى در ایران است - در مقابل آنها باقى مانده است. یک راهِ عمده‏ى آنها همین مسئله‏ى شیعه و سنى است که بگویند جمهورى اسلامى ایران، جمهورى شیعه است و آن را در مقابل جامعه‏ى بزرگ اهل تسنن قرار دهند؛ تعصبات و احساسات مذهبى را وارد میدان کنند. این، چیز بسیار خطرناک و مهمى است و دارند این کار را مى‏کنند. دستهاى سیاست بیکار نیستند. ما همه‏ى همتمان باید این باشد که این خواست استکبارى را خنثى کنیم. همه باید هشیار باشند؛ ملت ما، زبدگان ما، مبلغان ما، روحانیون پُرتلاش و خدوم ما، همه و همه توجه بکنند که حرکتى و اظهارى که به این نقشه‏ى دشمن کمک بکند، از آنها نباید سر بزند.
ما دیدیم در داخل جامعه‏ى خودمان که کسانى از طرف دشمنان تحریک شدند - با نشانه، نه از روى حدس؛ حقیقتاً از طرف دشمنان تحریک شدند - تا به عنوان دفاع از تشیع، به عنوان زدنِ سنگِ تشیع به سینه، کارهایى بکنند و حرفهایى بزنند که طرف مقابل را، جامعه‏ى اهل سنت را، آشفته کند؛ دلهاى آنها را منقلب بکند. دشمن با این وسیله وارد میدان شد؛ پول خرج کرد. این را ما دیدیم، اطلاع داریم.
جامعه‏ى شیعه باید با متانت راه خودش را ادامه دهد. ما «الحمدللَّه الذى جعلنا من المتمسّکین بولایة امیرالمؤمنین» را رها نمى‏کنیم؛ ما تمسک به ولایت على‏بن‏ابیطالب (علیه‏السّلام) - که نعمت بزرگ خداست - را محکم نگه مى‏داریم؛ اما با کسى که به این حبل متین تمسک نکرده است، دعوا هم نمى‏کنیم. این وظیفه‏ى جامعه‏ى تشیع است. آنچه که دشمن مى‏خواهد، این است که با هم اختلاف کنیم.
وظیفه‏ى جامعه‏ى تسنن هم همین‏طور است. برادران اهل تسنن هم بدانند که نقشه‏ى دشمن، ایجاد اختلاف است، ایجاد تعصب است، برادرکشى است؛ به کمتر از برادرکشى هم راضى نمى‏شوند. ببینید الان در بغداد و شهرهاى مختلف عراق چه مى‏کنند! مسجد شیعه، مسجد براثا، حرم مطهر امامین عسگریین، مسجد کوفه، هر جا دستشان برسد، هر جا یک جمعى که فکر مى‏کنند آنها شیعه‏اند، آنجا انفجارات درست مى‏کنند و انسانهاى بى‏گناهى را به قتل مى‏رسانند. این را دشمن مى‏خواهد. دشمن دارد آنها را تغذیه‏ى مالى مى‏کند؛ سرویسهاى جاسوسى امریکا و اسرائیل پشت سر این گروههاى افراطى و تکفیرى هستند، ولو عوامل و پیاده‏نظامشان هم خبرى ندارند که پشت سر قضیه چیست؛ اما رؤسایشان مى‏دانند. این را امریکا مى‏خواهد. لذا آنها هم بایستى بیدار و متوجه باشند.
امروز بیدارى اسلامى و حرکت به سمت دستیابى به ارزشهاى والاى اسلامى، یک جان تازه‏اى گرفته است. در همه‏ى دنیاى اسلام، بخصوص جوانها، باسوادها، دانشگاهیها، دانشجوها، طبقه‏ى فهمیده و همه‏ى عامه‏ى مردم، میلشان به اسلام و حاکمیت ارزشهاى اسلامى، با سى، چهل سال قبل قابل مقایسه نیست. بیدارى اسلامى شروع شده است. آنها هم از همین مى‏ترسند؛ مى‏خواهند همین را نابود کنند. نگذارند این بیدارى اسلامى، این حرکت عمومى در دنیاى اسلام، به وسیله‏ى نقشه‏ى دشمن خنثى بشود که عبارت است از: به جان هم انداختن شیعه و سنى. در دعواى مذهبى وقتى که دو طرف با تعصب با یکدیگر مشغول بحث و جدل مى‏شوند، بسیارى از حرفهاى منطقى لگدمال خواهد شد. حرفهاى منطقى را هم دیگر کسى نمى‏شنود. نگذارند؛ بخصوص روشنفکرانشان و علمایشان مراقب باشند، نصیحت کنند و اعلان کنند این اتحادى را که ما دنبالش هستیم و مکرر گفته‏ایم.



 
نویسنده: محمد بخشی |  دوشنبه 85 بهمن 16  ساعت 2:14 عصر